Nuffnang Ads

22 February 2017

Resipi : Udang Masak Lemak Cili Api

Assalamualaikum sahabat-sahabat positif,


Harini uols masak apa? Heheheh. I pukul 3 baru siap masak ekekeke. Sebab bila duk sorang kat rumah ni, leka tengok tv manjang. Harini I masak udang lemak cili api. Ni pun kira 1st time sejak kahwin masak resipi ni hahaha. sebab I laki bini xboleh sangat sentuh seafood. kadang kadang boleh laa. lagipun asik masak ayam je. bosan terukk. udang kan ngam kalau masak dengan lemak cili api. merecikkk


maaf buk, gambar xsemenggah
panass duk dapur lelama

Udang Masak Lemak Cili Api (2-3 orang makan)

Bahan tumbuk:
2 inci kunyit hidup
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
4-5 tangkai cili api (hijau/merah)

Bahan lain:
Udang - basuh bersih bersih, buang muncung tajam
2 biji kentang potong sederhana kecil
1/2 kotak santan 
sehelai daun kunyit
sedikit asam keping 
sebatang serai (dititik)

Cara memasak:

  • Tumis bahan tumbuk dan serai sehingga naik bau
  • Masukkan santan kotak yang telah dibancuh dengan semangkuk air (lepas tu tambah lagi air ikut kesesuaian)
  • Kacau sehingga masak dan mendidih (lepas tu boleh slowkan api untuk elak santan pecah)
  • Masukkan kentang dan udang bersama asam keping
  • Perasakan dengan garam, gula dan pak aji. If guna secukup rasa/tumix, xperlu la guna pak aji. banyak MSG nanti rambut botaakk hehehe
  • Akhir sekali, tabur daun kunyit (I gunting halus halus)

Ok done !

Jangan lupa masak nasi dan sayurrr. Barulah hidangan lengkap hehehe. 


STRONG. STRONG. STRONG

8 comments:

  1. tak pyh boh kt mangkuk pun dh nampak sedap n mengiurkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe. tq cik hidana. npk mmg sedap, rasa belum umpphh sgt hihih

      Delete
  2. haii awak. jom join segmen ni http://shahirahsarmy.blogspot.my/2017/02/segmen-follow-me-februari-2017-my-first.html untuk tambah follower

    ReplyDelete
  3. Mek tk letak daun kunyit and serai tu ;) mek letak timun batang ntuk sayur :) mkn dengan nasi panas perggghhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. omaigodd sedapnya. xpenah letak timun lam gulai lemak. tp penah mkn kt rumah orang heheheh

      Delete

daun pandan daun selasih,
awak yang komen, saya ucap terima kasihhh